نوشته های تازه

مشاهده رودک عسل خوار(گورکن) در منطقه بخش بوشکان/تصاویر

لاشه یک رودک عسل خوار ۲۳ مرداد ماه در مسیر جاده بوشکان به کلمه در حاشیه منطقه شکار ممنوع کوه سیاه در حین پایش منطقه به دلیل برخورد با خودرو در حاشیه جاده دیده و از آن تصویر برداری و بیومتری صورت گرفت، این اولین گزارش مشاهد این گونه بصورت مستند در زیستگاههای استان می […]

اشتراک گذاری
01 شهریور 1395

لاشه یک رودک عسل خوار ۲۳ مرداد ماه در مسیر جاده بوشکان به کلمه در حاشیه منطقه شکار ممنوع کوه سیاه در حین پایش منطقه به دلیل برخورد با خودرو در حاشیه جاده دیده و از آن تصویر برداری و بیومتری صورت گرفت، این اولین گزارش مشاهد این گونه بصورت مستند در زیستگاههای استان می باشد.

حسین دلشب مدیر کل حفاظت محیطزیست استان بوشهر ضمن اعلام این خبر  افزود: زیستگاه این حیوان پستاندار در مناطق نیمه بیابانی،استپی،جنگلی،تپه ماهور و بیشه زارهای خوزستان می باشد و که دو گونه آن در ایران زیست می کنند،پراکنش جهانی این گونه  از فلسطین و شبه جزیره عربستان تا ترکمنستان ،ایران و شرق هند و قاره افریقا می باشد و در کشور ما تاکنون در استان های خوزستان،گرگان و یزد مشاهد گردیده است.
رودک عسل خوار ( با اسم علمیMellivora  capensis) شباهت زیادی به رودک معمولی  دارد .برخلاف اکثر پستانداران ،رنگ پشت آن سفید یا خاکستری متمایل به زرد و رنگ پهلو ها و زیر بدن کاملا” سیاه است. درناحیه سر،نوارهای سیاه و سفید وجود ندارد.طول سر وتنه ۶۰تا ۷۷ سانتی متر،دم ۲۰تا۳۰ سانتی متر، وزن ۷ تا ۱۳ کیلو گرم می باشد. حیوانی است شبگرد و با داشتن ناخن  های قوی  سوراخ های ایجاد می کند یا در شکاف های طبیعی لانه سازی می کنند و برخی از خصوصیات این حیوان شبیه خرس می باشد و حیوانی تهاجمی و دارای بدنی انعطاف پذیر می باشد.ودارای رژیم غذایی همچیز خوار می باشد از میوه ها،مهرداران کوچک،پرندگان،تخم آنها و لاشه حیوانات تغذیه میکند و به خوردن هسل علاقه فراوانی دارد.
حسین دلشب  با توجه اهمیت این گونه  که حیوان کمیابی است و  فقط  درچند استان بصورت محدود مشاهد گردیده  و به دلیل آن که لانه رودک عسل خوار  قابل دسترس و آسیب پذیر و با تخریب زیستگاه نسل این حیوان به شدت در معرض خطر می باشد، اقدامات جدی با ایجاد فرهنگ سازی وآشنایی افراد جامعه با تنوع زیستی ارزشمند استان و همچنین  با گشت وکنترل مستمرعرصه های طبیعی در جهت  حفاظت و حراست آنان در دستور قرار دارد.

 

zrTf1

r0fxK

CFnit

3 پاسخ به “مشاهده رودک عسل خوار(گورکن) در منطقه بخش بوشکان/تصاویر”

  1. ناشناس گفت:

    ماندنی حیدری هم پیداش کرده

  2. ناشناس گفت:

    این کرزنگلوست ککا

  3. ناشناس گفت:

    در مسیر بوشکان به خون بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *