نوشته های تازه

افت آب در دشت های بخش بوشکان و ارم ادامه دارد!

مسئولان مرتبط با آب و کشاورزی استان بوشهر بر این باورند که طرح احیا و تعادل بخشی آب در این استان به دلیل کمبود اعتبار و نبود اراده کافی در مسئولان سیاسی و اجرایی پیشرفت لاکپشتی دارد. آنان می گویند: در پی خشکسالی های اخیر، کمبود آب، کاهش منابع سفره های زیر زمینی، برداشت های […]

اشتراک گذاری
03 آذر 1395

مسئولان مرتبط با آب و کشاورزی استان بوشهر بر این باورند که طرح احیا و تعادل بخشی آب در این استان به دلیل کمبود اعتبار و نبود اراده کافی در مسئولان سیاسی و اجرایی پیشرفت لاکپشتی دارد.

آنان می گویند: در پی خشکسالی های اخیر، کمبود آب، کاهش منابع سفره های زیر زمینی، برداشت های بی رویه و ممنوعه شدن بیشتر دشت های استان بوشهر، طرح احیا و تعادل بخشی، تنها راهکار بهبود وضعیت آب و پیشگیری از نابودی کشاورزی در این استان است و شتاب بخشیدن و تحقق اهداف آن درگرو تامین اعتبار و عزم جزم مسئولان است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: در شرایط کنونی اجرای طرح احیا و تعادل بخشی از مهمترین مصوبه های شورای عالی آب کشور است که متکی به منابع عمومی و دولت است و با تخصیص و نقدینگی ناچیز اعتبار، تعهدات این طرح به کندی پیش می رود.

 

شاپور رجایی، یکی از هدفهای اصلی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی را توقف روند افت سطح آب زیر زمینی در سال اول و احیا و برگشت به حالت اولیه در یک دوره ۲۰ ساله عنوان کرد.

 

وی بیان کرد: محقق نشدن اعتبارات و نبود اراده جدی در مسئولان سیاسی و اجرایی موجب شده است نه تنها روند افت سطح آب زیر زمینی استان متوقف نشود بلکه در برخی از دشت های استان از جمله دهرود – تنگ ارم، بوشکان، طلحه، فاریاب، گلدشت، باغان ، دشت پلنگ، جم و ریز این روند افت سیر صعودی به خود بگیرد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: اگر چه طرح الگوی کشت دشت های استان، پهنه بندی کشت بویژه برای بخش زراعی به تصویب شورای حفاظت از منابع آب رسیده و به شهرستانها ابلاغ شده است اما بدلیل نبود اراده جمعی و ابزار قانونی کارآمد همین پهنه بندی رعایت نمی شود و سطح کشت در بیشتر دشت های استان به مراتب بیش از سهمیه مصوب و ابلاغی است.

 

رجایی اظهار کرد: میانگین افت سطح ایستایی آب دشت های استان در نیمه نخست امسال نزدیک به ۳۳ سانتی متر اندازه گیری شده است.

 

وی اضافه کرد: دشت های باغان با ۲۶۷ سانتی متر، دهرود – تنگ ارم با ۲۰۴، ریز ۱۷۱، طلحه فاریاب ۱۲۹، بوشکان ۹۹، خون ۳۹ و جم ۹۷ سانتی متر بیشترین افت را به خود اختصاص داده اند.

 

رجایی گفت: تاخیر در شروع بارندگی فصل جاری، تکیه بیش از حد کشت خارج از فصل گوجه فرنگی به منابع زیر زمینی، استمرار آبیاری باغ های خرما و مرکبات فشار مضاعفی بر منابع زیر زمینی وارد کرده است و پیش بینی می شود میزان افت سطح آب در پاییز نیز مشابه تابستان با شیب تندی ادامه یابد.

 

وی تاکید کرد: همین مساله برنامه ریزان مدیریت منابع آب را از هدفهای اصلی خود در طرح احیا و تعادل بخشی دور می کند.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: در یک سال گذشته ۸۷۱ میلیون متر مکعب آب از منابع سطحی و زیر زمینی استان برای مصارف کشاورزی برداشت شده است.

 

رجایی افزود: استحصال از منابع زیر زمینی با ۴۸۶ میلیون متر مکعب ۵۶ درصد سهم آب کشاورزی را در استان به خود اختصاص داده است.

 

وی اظهار کرد: با وجود محدودیت شدید منابع آب زیر زمینی و استمرار افت سطح ایستایی، بیشترین فشار بر این منابع محدود وارد می شود.

 

رجایی بیان کرد: از ۳۸۵ میلیون متر مکعب برداشت آب سطحی، شبکه آبیاری و زهکشی دالکی و آبپخش به ترتیب ۱۷۰ و ۱۳۸ میلیون متر مکعب نزدیک به ۸۰ درصد مصرف آب سطحی استان را به خود اختصاص داده است.

 

وی گفت: شیوه آبیاری در توزیع آب سطحی بخش کشاورزی استان بیشتر به صورت سنتی و غرقابی و با زمان بسیار پائین انجام می شود به گونه ای که در شبکه شش هزار و ۵۰۰ هکتاری آبپخش با ۹۸۰ هزار اصله نخل ۱۳۸ میلیون متر مکعب آب به باغ های استان اختصاص می یابد.

 

رجایی با اشاره به بهره وری بسیار پائین کاربرد آب در تولید محصول خرما، اظها رکرد: آب اختصاص یافته به هر هکتار ۲۱هزار و۲۳۰ مترمکعب یعنی به ازای هر اصله نخل ۱۴۱ متر مکعب است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: اصلاح شیوه آبیاری نخیلات، یکی از ضرورت های انکار ناپذیر مدیریت آب و کشاورزی استان است که در قالب طرح’ ارتقای بهره وری مصرف آب کشاورزی دشتستان’ تهیه و پس از تصویب در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان از طریق مراجع ذیربط ملی در دست پیگیری است.

 

وی یادآو رشد: نتایج اولیه و برآورد های کارشناسی حاصل از اجرای این طرح مهم حیاتی حکایت از ارتقای بهره وری فیزیکی مصرف آب از ۳۴۵ به هزار و ۳۰۰ گرم تولید محصول به ازای هر متر مکعب آب مصرفی و رشد ۲۸۵ درصدی دارد.

 

رجایی گفت: علاوه بر این در شرایط موجود کشاورزان و باغداران به ازای مصرف هر متر مکعب آب پنج هزار و ۲۹۰ ریال تولید نا خالص داشته و با اجرای این طرح به ۵۳هزار ریال افزایش می یابد و به این صورت بهره وری اقتصادی آب از رشد بیش از ۹۰۰ درصدی برخوردار می شود.

 

وی یادآور شد: در آمد حاصل از فروش محصول خرما و زراعت در زمین ها و باغ های زیر پوشش این طرح از یکهزار و ۴۲۰ میلیارد ریال می تواند به ۱۲هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد.

 

مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر گفت: بستن و پر کردن ۸۰۰ حلقه چاه غیر مجاز از جمله تعهدهای سال جاری این شرکت و مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دولت است که در هفت ماهه گذشته کمتر از۱۰ درصد در استان پیشرفت داشته است.

 

رجایی افزود: همکاری نکردن مسئولان اجرایی استان و شهرستانها و نگرانی از برخی نارضایتی ها و مسائل اجتماعی مانع از تحقق هدفهای ابلاغی شده است.

 

وی اظهار کرد: ادامه فعالیت چاه های غیر مجاز منجر به استمرار حفر این نوع چاه ها می شود و این امر باعث می شود حتی چاه های مجاز نیز با مشکل روبه رو شوند.

 

وی یادآور شد: به همین دلیل میزان مراجعه بهره برداران برای تمدید و اصلاح پروانه های بهره برداری و رعایت سطح زیر کشت تحت تاثیر قرار گرفته است و با وجود صدور اخطاریه های مکرر بیش از۷۰ درصد بهره برداران مجاز اقدام به تمدید پروانه های بهره برداری نکرده و پروژه اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری با مانع جدی برخورد کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *