نوشته های تازه

تب کریمه کنگو در بوشهر تحت کنترل است/ این هشدارها را جدی بگیرید

در روزهای اخیر مرگ دو نفر در اصفهان به دلیل ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو و مرگ مشکوک یک قصاب در بندرعباس، حساسیت ها درباره این ویروس را بیشتر کرده است. در این بین انتشار تصاویری از اولین قربانی این بیماری که در شهر مبارکه اصفهان با وضعیت خاص دفن شد، باعث گردی تا […]

اشتراک گذاری
08 خرداد 1396

در روزهای اخیر مرگ دو نفر در اصفهان به دلیل ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو و مرگ مشکوک یک قصاب در بندرعباس، حساسیت ها درباره این ویروس را بیشتر کرده است.

در این بین انتشار تصاویری از اولین قربانی این بیماری که در شهر مبارکه اصفهان با وضعیت خاص دفن شد، باعث گردی تا توجهات به این بیماری و سلامت گوشت مصرفی دوچندان شود.

جسد داخل وکیوم و تابوت پلاستیکی پِرِس و در عمق۳متری زمین با آهک دفن شد

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در همین خصوص به «خلیج فارس» می گوید: خوشبختانه با مراقبت های صورت گرفته و آموزش ها خصوصا به قضابان و دامداران تاکنون این بیماری در استان گزارش نشده، اما چون در فصل شیوع آن هستیم، توجه به نکات پیشگیرانه ضروری است.

مرتضی بحرانی ضمن اشاره به اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری دامی واگیردار با قابلیت سرایت بالاست ادامه داد: این بیماری مشکلی برای شیر و محصولات پروتئینی دامی مصرف کنندگان ایجاد نمی کند، ولی درباره فرآورده های گوشنی احتمال بروز بیماری هست.

کنه و ترشحات حیوانات، عامل انتقال بیماری

وی با بیان اینکه گرفتن و له کردن کنه، شایع ترین راه انتقال بیماری تب کریمه کنگو و تابستان فصل شیوع آن است، گفت: تماس مستقیم با خون و ترشحات دامی و خون و ترشحات انسان آلوده از راه های دیگر انتقال این بیماری محسوب می شود.

یحرانی با بیان اینکه احتمال ابتلا به بیماری بیشتر در میان قصابان، کارکنان کشتارگاه ها یا پزشکان و پرستاران وجود دارد، افزود: اگر فرد مبتلا به این بیماری به موقع تشخیص بدهد و به مراکز درمانی مراجعه کند تا ۷۰ درصد شانس زنده ماندن وی وجود دارد.

گوشت از مراکز مجاز خریداری کنید

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آنجا که در کشتارگاه ها نظارت های بهداشتی از طریق کارشناسان دامپزشکی بر روی دام ها و روند کشتار اعمال می شود و لاشه ها از نظر وضع سلامت و علائم بیماری ها مورد بررسی قرار می گیرند مصرف چنین فرآورده هایی و خرید از مراکز مجاز برای مصرف کننده بسیار ایمن تر است.

به گفته وی، قبل از خرید گوشت حتما به مهر و لیبل دامپزشکی مندرج بر لاشه کشتار توجه نمایند.

گوشت را در درجه پایین نگهداری کنید

وی با بیان اینکه بیماری کریمه کنگو علائم ظاهری مشخصی در دام ندارد به شهروندان توصیه کرد: به منظور اطمینان از سلامت گوشت و پیشگیری از ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو قبل از مصرف، آن را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یخچال و در دمای صفر تا ۴ درجه سانتیگراد قرار داده و هنگام قطعه بندی گوشت از دستکش استفاده کنند.

موردی از بیماری در استان مشاهده نشده

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اکیپ های مبازره با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان در راستای مبارزه با عامل انتقال این بیماری در دو ماهه ابتدایی سالجاری بیش ۸۵ هزار راس دام و همچنین حدود ۲۰۰ هزار متر مربع جایگاه دام و دامداری را سمپاشی کرده اند و در سالجاری گزارشی از بیماری در استان بوشهر مشاهده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *